Pozor na „šmejdy“!

Snahy o zaražení nekalých praktik „šmejdů“ se objevují v poslední době ze všech stran- návrhy právních předpisů, činností dodavatelů energií nebo kontrolní činností ČOI a ERŮ. I přesto se však podomní obchodníci  stále objevují a používají dál řadu triků, jejichž pomocí dokážou dotlačit spotřebitele k uzavření nevýhodné smlouvy a se snaží dosáhnout výdělku menším či větším podvodem. Logicky se přitom více zaměřují na zákazníky, u kterých čekají, že jim podvod projde hladce. Jednou z takto ohrožených skupin jsou i senioři, kteří jsou zranitelnější a mnohdy nevydrží nátlak a radši si zboží či službu objednají.

Snahy o zaražení nekalých praktik „šmejdů“ se objevují v poslední době ze všech stran- návrhy právních předpisů, činností dodavatelů energií nebo kontrolní činností ČOI a ERŮ. I přesto se však podomní obchodníci  stále objevují a používají dál řadu triků, jejichž pomocí dokážou dotlačit spotřebitele k uzavření nevýhodné smlouvy a se snaží dosáhnout výdělku menším či větším podvodem. Logicky se přitom více zaměřují na zákazníky, u kterých čekají, že jim podvod projde hladce. Jednou z takto ohrožených skupin jsou i senioři, kteří jsou zranitelnější a mnohdy nevydrží nátlak a radši si zboží či službu objednají.

Obvyklé taktiky těchto prodejců jsou nabídky po telefonu, podomní prodej, smlouva s novým dodavatelem energií nebo pozvánka na předváděcí akce. Energošmejdi využívají obav z rostoucích cen energií a také toho, že řada z jejich zákazníků přešla pod dodavatele poslední instance, což pro zprostředkovatele znamenalo příležitost vybrat jim dodavatele nového.

Nevýhodným nákupům se lze bránit odstoupením od smlouvy. Daleko lepší je však umět takovou nabídku rovnou odmítnout. V praxi totiž pro vznik nevýhodné smlouvy obvykle stačí, abyste po telefonu souhlasili se zasláním dárku (např. vitamínů, mincí aj.) a rázem se tak stáváte předplatitelem. Cílem obchodníků totiž není zákazníky obdarovat, ale udělat z nich stálé odběratele svého zboží. Vylákají z nich tímto způsobem souhlas, který si nahrávají.

Tito „šmejdi“ se velice často vypravují i do domovů klientů. Představí se například jako zástupce stávajícího dodavatele energií, či jako kontrolor, který se jde podívat na vyúčtování za elektřinu.  Požadují předložit vyúčtování za energie a následně spočítají úsporu, které dosáhnete, když s nimi uzavřete novou smlouvu. Ta však často nebývá vůbec výhodná, ale to na první pohled nebývá poznat. Časté je i lákání klientů nabídkou  LED žárovek „zdarma“. Tyto žárovky jsou však spjaty s dodávkami energií. Pokud pak smlouvu předčasně ukončíte, musíte žárovky zaplatit za výrazně vyšší cenu, než za kolik se běžně prodávají.

Obrana proti těmto praktikám je jasná- razantně odmítat. Obezřetnost je zde na prvním místě. Nenechte se nikým do ničeho nutit a nepodepisujte s podomním prodejcem mezi dveřmi nejen smlouvu samotnou, ale ani žádný papír, který vám cizí člověk předloží. I kdyby přísahal, že se jedná pouze o potvrzení, že vás navštívil. Zrádná je i nezávazná pozvánka do energetické aukce, ze které se vyklube smlouva s nevýhodnými podmínkami. Pokud je v místě Vašeho bydliště  podomní prodej omezený vyhláškou a podomní prodejce zákaz porušil,  obraťte se na (městskou) policii.

Další nebezpečný trik je reverzní neboli seniorská hypotéka. Ta má postaršímu majiteli nemovitosti zajistit jednorázovou nebo pravidelnou rentu v případě zastavení jeho domu či bytu. Spolu se smlouvou o výplatě renty je uzavřena zástavní smlouva k nemovitosti. Senior tedy zůstává jejím vlastníkem a je povinen hradit všechny náklady spojené s jejím provozem a udržovat ji tak, aby se nesnižovala její hodnota. Ve skutečnosti se tedy jedná o spotřebitelský úvěr. Senior sice úvěr průběžně nesplácí, ale naskakují mu sjednané úroky. Společnost inkasuje peníze až následně ze zajištěné nemovitosti poté, co daný člověk zemře nebo poruší smlouvu.

 

22.9.2022, Praha

 

Zdroj: Zpracované materiály Asociace sociálního poradenství